2015. sze 06.

Pörgés, Népviselet, Tigre, mi kell még a hétre?

írta: lugosia

Hát kérem szépen csak úgy pörögnek az események. Azt sem tudom, hogy hol kezdjem :-)

Szóval kedden, szept 1.-én elmentünk a katona iskolában az ifi öttusa VB megnyitójára, hogy illendő módon fogadhassuk a magyarokat akik idén 8fővel képviselik hazánkat. A VB szerdától vasárnapig tart és eddig elég jól szerepeltek a "gyerekek". Szerdán egész nap a könyvtárban dobozoltunk Verával, este meg aztán ruha próba volt, mert kellett kölcsönöznünk a táncosoktól egy-egy magyar népviseletet.

Hát igen itt a 2. képen elég csík szemem van, mert eléggé fújt a szél, de csak ez az egy kép van ezzel a szép granaderos-sal. (Granaderosokat San Martin alapította, aki itt az egyik legnagyobb becsben tartott személy, mert ő harcolta ki Atgentína függetlenségét.) Granaderosok lovas katonák.

Csütörtökön szintén a katona iskolában voltunk, mert ott az alapító magyar volt, így elég szoros a kapcsolat a mai napig és Czetz János is a számára épített kápolnában ott van elhelyezve. Szóval a tábornok vállalta, h megmutatja nekünk a múzeumot és a kápolnát, ami igencsak nagy kiváltság, mert ezek a részek amúgy nem publikusak és persze az iskola területére is csak engedéllyel lehet behajtani. Nagy élmény volt és kaptunk vásárfiaként egy katonai érmét is.

Pénteken a Dia del Inmigrantes (Bevándorlók Napja) volt, amit minden évben megrendeznek de ebben az évben különösen nagy jelentőséget kapott az EU helyzet miatt. 3-an képviseltük a magyarokat népviseletben. Dóra (ZIK tanár), mint minden évben díszmagyar, Vera Rábaközi én pedig székely népviseletben voltam. Még vagy 30 nemzet volt beöltözve és vonult fel zászlókkal. Hát ezt is megéltük.....kellett hozzá majdnem 30év és 14.000km de már elmondhatom, hogy volt rajtam magyar népviselet.

Volt egy rövid rész ahol mindenki beszédet mondott, kitüntetéseket adtak át, (többek közt az Argentin Magyar Intézmények SZövetségének – AMISZ –elnök asszonyának is), aztán volt egy kis fogadás. Minden nemzet hozott vmi rá jellemzőt és azt kínálta körbe (mi pogácsát vittünk).
Délután pedig Magdi elvitt a szigetre, Tigrére ahol már egyszer voltam, de most hajóval mentünk. Több km-en keresztül csak szigetek vannak, egészen fel a paraguayi illetve uruguayi határig. Sokan ezeken a szigeteken laknak, ahol saját neve van a szigetnek és a házakat sem szám jelöli, hanem Te adsz nevet a házadnak. Sok szigetet meg lehet közelíteni kocsival is de sokat csak hajóval. Van 3fő folyó, ahol különböző színű tetős hajók járnak. Van a szigetek között benzinkút, vizitaxi, bolt, minden. Reggel egy hajó összegyűjti a gyerekeket, elviszi az egyik szigeten lévő iskolába és utána este hazaviszi őket. Hát itt nem nagyon van lógás :-)

Csodálatos hely ez is! Nekem nagyon tetszett!!!! Persze közlekedésileg egy kicsit nehézkes, de minden zöld, nyugodt, víz van körülötted szóval szupernek néz ki. És ha saját csónakod van, akkor könnyebb a közlekedés is.

Szombaton volt tanítás és olyan jó idő volt, hogy a nagyok óráját kint tartottuk az udvaron és napoztunk közben :-). Utána Andival lementünk a partra napozni és megebédelni. Ott már kicsit szelesebb volt, de nagyon élveztük!

Hétfőn elméletileg a magyar öttusázókkal megyek várost nézni, majd meglátjuk :-)

Ami itt hihetetlen és –számomra legalábbis – kaotikussá teszi a közlekedést, az, hogy minden városrészben ugyanúgy hívják az utcákat…..nem viccelek. Pl én közel lakom Santa Fe-hez, de amikor ezt mondom, akkor hozzá kell tenni, hogy Palermoban. Santa Fe 3600-as magasságnál lakom. Ha pl. megyek Olviosra a magyar házhoz vagy a magyar sulihoz, akkor felszállok a buszra Santa Fe-n, amikor eljutunk 0-hoz kezdődik Cabildo, majd Maipú és aztán ismét Santa Fe. És minden körzetben ugyanazok a nevek vannak….pl mindenhol van Salta vagy Paraguay utca. Persze felsorolták az egész Dél Amerikát itt utca nevekben. A gym ahova járok pl. a Chile utcában van. És itt egy utcatábla, amit elég félve de azért megmutatok Nektek is.

Elég fantáziátlanok az utcaneveket illetően, amire eddig még senkitől nem kaptunk választ, hogy vajon miért is van ez így, hogy miért nem tudnak egy kicsit több nevet használni. Persze mindenhol van Juan Garay (akit sokan magyarnak titulálnak, de nem volt az) és Juan Peron utca is. Avenida Libertadorról nem is beszélve :)

És akkor még ami itt elég fontos szerepet játszik: a vallás. Az ország katolikus, és nagyon sokan gyakorolják is a hitüket. Katolikus templomok mellett minden vallás megtalálható, (pl. van AMZSE vagyis Argentin Magyar Zsidók Egyesülete is.) Amennyiben két különböző vallású ember házasodik (mondjuk egy katolikus és egy evangélikus) akkor a gyerek katolikus vallású lesz.

Na mára ennyit a meséléssel egybekötött művelődésből :D