2015. júl 15.

Pénz, Mate és az oktatás

írta: lugosia
Pénz, Mate és az oktatás

Sikeresen leadtuk a havi 'jelentést' és az ösztöndíat is megkaptuk :) Szóval havonta kell egy beszámolót írni, de persze nekem még a munkámhoz tartozik, hogy beszámolókat írjak a helyi eseményekről. Ebből most itt olvashattok kettőt, ami megjelent:

https://www.nemzetiregiszter.hu/iskola-a-hataron-tul

https://www.nemzetiregiszter.hu/mindszenty-jozsef-emlekest

Ezen kivül még van a Julianus program, amit munkánkkal segítünk, arra is küldtem be két anyagot, remélem felkerül az is a honlapra hamarosan. Ime a programról: "A Magyar Diaszpóra Tanács 2012-ben döntést hozott a magyar örökségek és emlékhelyek kataszterének megalkotásáról. A program célja, hogy bemutassa a diaszpórában fellelhető magyar értékeket, és ezáltal betekintést nyújtson a világban szétszórtságban élő magyar közösségek identitásmegőrző munkájába, mellyel hozzájárultak az egyetemes magyar kultúra gyarapításához." szóval remélem ennek bővítéséhez is hozzá járulhattam."

És amiről még akartam mesélni: igen a pénz! Nem semmi ami itt van :) A legnagyobb címlet a 100 (!!!!!!) pesos, ami kb 3000 HUFnak felel meg. Annál nagyobb nem létezik, mert ha gyártanának nagyobbat, akkor azzal elismernék, hogy mégiscsak elég magas az infláció az országban, amit itt a világ minden pénzéért sem ismernének be a vezetők. Szerintük nincs....ehhez képest mióta itt vagyunk naponta mennek fel az árak :( Eddig lehetett kapni egy empanadat mondjuk 7-8 pesoért mostmár 10-12...:( Ami  a másik érdekesség itt a pénz körül, hogy van egy hivatalos árfolyam, és vannak "barlangok" ahol feketén váltanak. Illegális, mindenki tud róla, és nem tesznek vagy nem tudnak tenni ellene semmit....Én legutóbb Júl 9.-én váltottam, akkor így nézett ki a hivatalos középárfolyam:

Én 13.25-ért váltottam. Szóval azért van különbség bőven.....Ha valaki tervezi, hogy meglátogat, akkor az mindenképp dollárt hozzon :)

Na és azt ki tudja, hogy mi az Argentin Peso jele? $ Igen, majdnem ugyanaz, mint az USD, csak egy vonalkával. Az első pár napban nem is értettem, hogy miért mindent USDben írnak ki....na de szóval nem is :)

Itt egy átlag fizu az olyan 7000-8000 peso. Az iskola és az egyetem is kétféle. Lehet publico vagyis nyílt/ állami, vagy privado, vagyis magán. A gyerek születése után az anyuka 45 (!!!!) napot maradhat otthon a gyerekkel, utána vissza kell mennie dolgozni. Ilyenkor vagy bölcsibe adja, vagy ha meg lehet oldani akkor a nagyszülőkkel van a gyerek. Utána 3-5 éves korig van az ovi. Az is lehet magán de akkor fizetős. Aztán iskola. Szintén vagy magán vagy fizetős. De aki csak teheti fizetőset választ, mert az már egy szelekció, hogy kik járnak oda....Itt is több van, de a felsőbb osztályban akár elkérnek 5000 pesot is havonta a gyerek tanításáért, ami egy átlag fizetésből nem annyira jön ki......Aztán az egyetem szintén két fajta lehet. Ha fizetős akkor félévente kb 4000 peso, de van állami is. Ami érdekes még, hogy egészen kis kortól kezdve van délelőtti illetve délutáni iskola ami a tanulmányi évek alatt mindvégig opcionális, hogy a gyerek mikor akar tanulni. Egyetemen pl. sokszor vannak órák este 8-10ig.....És van olyan, hogy egy egyetemet az ember 7-8 évig végez (ha államin csinálja), mert olyan ütemben veszi fel a tantárgyakat, ahogy akarja.

Na és hihetetlen, hogy itt vagyok már 6 hete, és még nem is ejtettem szót az itteni híres italról a MATE-ról. Ez számomra leginkább a zöld teára hasonlít, de persze itt azt mondják, hogy más :) szóval ennek egész hagyománya van, és leginkább szocializációra használják :) Egy kis tartóba (ami eredetileg kifaragott tök, de manapság mindenből csinálják már) teszik a füvet- izés szerint cukorral - és van náluk egy kulacsban meleg víz, és mindig amikor kiitták feltöltik. Mindenki egyből iszik, ugyhogy a végén jó nyálas lesz a szívószálként használt kis keverő kanál. Ebből a kanálból is 1000 féle van, de az igaziban két fajta szűrő van, hogy ne engedje át a tea leveleket. 

mate-argentino.jpg

Na mára ennyit, pénteken elutazunk, úgyhogy ne hiányoljatok olyan nagyon. Engem elértek FBn, emialen, Whatsuppon vagy Viberen, de blog majd csak hó végén lesz újra blog egy nagy élménybeszámolóval!

Szólj hozzá